Magento 2 eller Shopify, vilken ska du välja?

Magento 2 eller Shopify

I den här bloggen tittar vi närmare på två e-handelsjättar. Det är slaget om Magento eller Shopify.

Om du startar en ny e-handel, eller vill ändra din befintliga e-handelsplattform, finns det många alternativ att välja mellan. Två av de största är Magento och Shopify. Att välja rätt plattform för din webbutik är otroligt viktigt. Det skapar grunden som din butik är byggd på och sätter scenen för en framgångsrik e-handelsverksamhet.

Magento och Shopify kämpar ofta mot varandra i jakten på den bästa e-handelsplattformen, men i verkligheten är de helt olika verktyg med en mängd olika funktioner.

Medan Magento har åtnjutit popularitet under lång tid, har Shopify blivit en av dess största konkurrenter på marknaden de senaste åren. Med lanseringen av Magento 2, en uppgraderad version av den ursprungliga plattformen, kan Magento komma ännu högre upp på listan, vilket gör det till en idealisk lösning för alla företagsstorlekar.

Vi kommer att belysa hur Magento och Shopify skiljer sig åt – titta på grunderna och de viktigaste funktionerna, samt prata igenom några av de nya funktionerna i Magento 2 för att hjälpa dig att välja den bästa e-handelsplattformen för dina affärsbehov.

Popularitet

Låt oss först titta på populariteten för de två plattformarna.

Sedan det skapades 2004 har Magento historiskt sett varit den mest populära plattformen för e-handelsbutiker. Shopify har dock sett en ökning i användning under de senaste åren – det används nu för att bygga 21% av alla e-handelsbutiker. Shopify har gjort sig ett namn som en lättanvänd plattform som alla kan ta tag i, vilket vi kommer att upptäcka i senare avsnitt.

Magento har dock etablerat sig som mer än en webbplatsbyggare som passar alla och ser fortfarande sin egen beskärda andel av användarna. Magento är fortfarande otroligt populärt bland e-handelsägare och driver 1,2% av internet, vilket står för cirka 12% av alla onlinebutiker.

Kodning

När det kommer till kodning och mängden kunskap som behövs är Magento och Shopify väldigt olika.

Magento använder PHP, medan Shopify använder ett kodningsspråk som heter Liquid. Magento är öppen källkod, medan Shopify är proprietärt. Kodspråket som används är viktigt att känna till när du fattar ditt beslut eftersom det avgör vad som kan göras.

Öppen källkod innebär att källkoden är fritt tillgänglig och kan modifieras av vem som helst, medan den proprietära koden inte kan vara det. Med Magento kan mallkoden ändras för att passa specifika butiksbehov. Detta kan inte göras med Shopify.

Detta gör Shopify till en bra lösning för enkla butiker, men inte idealisk för mer komplexa med specifika avancerade funktioner som kräver ändringar av källkoden.

Kostnad

När du ska välja rätt plattform för dig är det också viktigt att ta hänsyn till hur mycket du har råd att betala för att bygga din webbplats. Här har vi delat upp den potentiella kostnaden i olika sektioner, så att du kan få en bättre känsla för vad du kan förvänta dig.

Startavgift

Shopify är en mjukvara-som-en-tjänst, allmänt känd som SAAS, vilket innebär att användare betalar en månatlig prenumerationsavgift för att få tillgång till Shopify-mjukvaran

Till att börja med kan användare få tillgång till en 90-dagars gratis provperiod. Efter det finns det tre prisnivåer: Basic Shopify för $29 per månad; Shopify för $79 per månad; och Advanced Shopify för $179 per månad. Genom att välja de högre alternativen som är tillgängliga för Shopify kan användare få tillgång till fler funktioner som återställning av övergiven kundvagn, presentkort och avancerad rapportering.

Som jämförelse är Magento Community-programvaran gratis för alla. De erbjuder också en Enterprise-utgåva, vars kostnad beror på de specifika behoven i din webbutik.

Hosting

Medan Shopify är värd för företaget, är Magento en självvärd lösning, så användare måste betala för en tredjeparts värdtjänst. Detta kan vara så lite som $ 3,95 från företag som SiteGround och HostGator. Bra värdskap är avgörande för en framgångsrik butik. Hosting kan påverka webbplatsens hastighet, lagring och antalet produkter som en onlinebutik kan hantera. Magento-användare kan välja den värdlösning som passar deras behov och priset som följer med det, istället för ett alternativ via Shopify.

Tillägg

För både Magento och Shopify måste du räkna in kostnaden för eventuella tillägg. Chansen är stor att den grundläggande mjukvaran inte räcker för att skapa den onlinebutik du vill ha, så det förväntade priset blir högre. Genom att betala mer per månad kan Shopify-användare få åtkomst till fler funktioner som återställning av övergiven kundvagn, presentkort och avancerad rapportering. Magento-användare kan dock få dessa funktioner för betydligt mindre per år.

Ytterligare avgifter

Shopify tar också ut transaktionsavgifter för betalningar som görs via externa betalningsgateways som PayPal, Braintree och Authorize.net. Avgiftsprocenten varierar från 0,5 % till 2,0 %, med dyrare månadsabonnemang som resulterar i lägre transaktionsavgifter. Detta innebär att varje gång en onlinetransaktion görs, tar Shopify ett klipp. Om din butik ser många transaktioner kan avgifterna lätt samlas upp till ganska mycket pengar. Användare kan bara undvika dessa avgifter genom att använda Shopifys direktbetalningsgateway, vilket begränsar ditt val. Å andra sidan kan den mer komplexa karaktären hos Magentos kodspråk innebära att användare måste anlita en utvecklares tjänster för att hjälpa till att sätta upp och hantera butiken. Detta kommer naturligtvis att bero på din kodningserfarenhet och skicklighet – så se till att du räknar in detta i alla budgetar.

Skalbarhet

Naturligtvis vill du att din e-handelsverksamhet ska blomstra och växa över tid, så att välja en plattform som har skalbarhet är viktigt.

I sin kärna är Shopify ett enklare verktyg – så om du funderar på att bygga en webbplats för en ny, liten butik kan Shopify med lågt engagemang vara ett utmärkt val.

Å andra sidan är Magento välkänt för sin mer omfattande flexibilitet och skalbarhet, vilket gör det till ett populärt val för företag som vill byta efter att ha nått begränsningar med andra plattformar.

Magento kan hantera höga nivåer av trafik, så om du vill ha en webbplats som har förmågan att växa och utvecklas utan krångel med att byta webbsida längre fram, är Magento ett bättre val.

Förmågor

Du måste också titta noga på kapaciteten för varje plattform när det gäller tillägg.

Det är här Magento verkligen briljerar, med tusentals tillägg (både gratis och betalda alternativ). Faktum är att det finns 2 367 tillägg som är kompatibla med Magento 2, vilket ger obegränsade sätt att uppgradera din webbplats med funktioner som måste ha.

I jämförelse hittar du mycket färre tillägg för ”appar” för Shopify som ligger långt efter på integrationer och tillägg. Detta beror delvis på Magentos community-centrerade mjukvara med öppen källkod, som låter vem som helst skapa sina egna tillägg.

Alla idéer du har på vägen kan nu integreras med din butik genom prisvärda tillägg för Magento. Vill du lägga till anpassade kupongfelmeddelanden eller flera anställdas inloggningar med olika behörigheter? Tillägg gör det enkelt, även för icke-kodare.

Dessutom kommer Magento med mycket fler frontend-funktioner för kunder som kupongkoder, presentkort, kundpaneler, relaterade produkter, önskelistor, beställningsstatusmoduler och mer. Du kommer att upptäcka att med Magento är varje aspekt av webbplatsen under din kontroll.

Teman

Att skapa en framgångsrik butik innebär att skapa ett unikt varumärke som kunderna kommer att känna igen och respektera – en stor del av detta är design, och detta översätts till det tema du väljer för din webbplats.

Både Magento och Shopify erbjuder teman – både gratis och premium. Shopify erbjuder för närvarande 65 mallar för användare att välja mellan, medan Magento 2 har tusentals teman tillgängliga från skapare runt om i världen.

Teman för båda plattformarna tenderar att vara lyhörda, vilket innebär att de fungerar på en rad olika skärmstorlekar. Att ha en mobilanpassad webbutik är viktigt, eftersom allt fler kunder använder sina mobila enheter för att handla online.

På grund av Shopifys proprietära kodning tillåter inte teman som erbjuds många justeringar. Du kan enkelt anpassa grunderna som färger och typsnitt, du kan lägga till bilder och ändra formuleringen av funktionerna. Utöver detta finns det dock ett stort utbud av anpassningsalternativ.

Magento, å andra sidan, har ett mycket mer varierat utbud av designalternativ. Med uppgraderingen till Magento 2 introducerade företaget dra och släpp visuell redigering, vilket gör att icke-kodare och kodare kan skapa vackra webbplatser på nolltid.

Användarupplevelse

Att skapa en framgångsrik butik innebär att skapa ett unikt varumärke som kunderna kommer att känna igen och respektera – en stor del av detta är design, och detta översätts till det tema du väljer för din webbplats.

Både Magento och Shopify erbjuder teman – både gratis och premium. Shopify erbjuder för närvarande 65 mallar för användare att välja mellan, medan Magento 2 har tusentals teman tillgängliga från Creators runt om i världen.

Teman för båda plattformarna tenderar att vara lyhörda, vilket innebär att de fungerar på en rad olika skärmstorlekar. Att ha en mobilanpassad webbutik är viktigt, eftersom allt fler kunder använder sina mobila enheter för att handla online.

På grund av Shopifys proprietära kodning tillåter inte teman som erbjuds många justeringar. Du kan enkelt anpassa grunderna som färger och typsnitt, du kan lägga till bilder och ändra formuleringen av funktionerna. Utöver detta finns det dock ett stort utbud av anpassningsalternativ.

Magento, å andra sidan, har ett mycket mer varierat utbud av designalternativ. Med uppgraderingen till Magento 2 introducerade företaget dra och släpp visuell redigering, vilket gör att icke-kodare och kodare kan skapa vackra webbplatser på nolltid.Att skapa och underhålla en webbplats är bara en liten del av ditt jobb som e-handelsföretagare, så om du går ensam utan hjälp av en utvecklare behöver du en kurs som är enkel att använda och underhålla.

Så, hur står sig Shopify och Magento när det gäller användarupplevelse?

Den allmänna konsensus är att Shopify tenderar att vara enklare än Magento, vilket gör det till det föredragna alternativet för icke-utvecklare. Det är i allmänhet snabbt att sätta upp en webbplats när du väl vill registrera dig för tjänsten.

 

Det finns en missuppfattning att Magento är svårare att använda. Men med hjälp av färdiga tillägg blir Magento mycket lättare att arbeta med. Det krävs ingen kodning när det finns enkla lösningar som redan finns.

Dessutom löser Magento 2 många problem som användare hade med originalversionen, vilket gör den ännu enklare att använda. Till exempel kommer Magento 2 med en användarvänlig adminpanel som är mycket enklare för nya användare att ta tag i.

Jämfört med Shopify, är det lättare för administratören att utföra uppgifter som att komma åt avancerade rapporter, hantera betalningsprocessorer, sortera kunder och marknadsföra produkter. Det är mycket lättare för administratörer att hantera sin butik bakom kulisserna utan avancerade webbutvecklingsfärdigheter.

Gemenskap och stöd

En annan stor pluspunkt för Magento är dess stora och aktiva community som erbjuder en mängd support till användare. Det finns mer än 250 000 Magento-utvecklare över hela världen som kan skapa användbara lösningar för att passa företagens unika behov.

Detta innebär att du aldrig kommer att ha problem med att hitta en kompetent utvecklare att arbeta med. Användare kan gå via Magento för att hitta hjälp, eller få tillgång till support- och underhållstjänster via externa utvecklare.

Dessutom finns det en mängd resurser för nybörjare som vill lära sig mer om Magento, både från Magento och på andra håll.

Det finns dock mycket mer kundsupport tillgängligt direkt från Shopify – med support dygnet runt tillgängligt för användare. Det måste sägas att Shopify går utöver för att stödja sina kunder, men detta kommer naturligtvis som en del av det betalda prenumerationspaketet som beskrivits tidigare. Med Shopify betalar du både för supporten och plattformen.

Migration

Om du vill flytta din närvaro online till Magento eller Shopify, överväg Cart2Cart. Tjänsten erbjuder ett helt automatiserat migreringsramverk där du endast uppmanas att tillhandahålla information om dina käll- och målbutiker, ange vilka typer av data du vill migrera och ytterligare migreringsalternativ, och det är allt. Tjänsten kommer automatiskt att flytta din e-butiks data till den nya plattformen så att du kan fokusera på affärsfrågor istället för att ta hand om migreringsproblemet.

SEO

87 % av kunderna börjar sin sökning online och 75 % rullar inte förbi den första sidan med resultat. Detta gör det otroligt viktigt att hitta din webbutik och dina produkter via Google och andra sökmotorer.

Du kanske blir förvånad över att veta att vissa e-handelsplattformar i sig är bättre när det kommer till sökmotoroptimering (SEO) än andra. Både Magento och Shopify rankas ganska högt för detta.

I en studie av SEO-poängen för 16 kundvagnsplattformar kom Magento ut på topp med Shopify och WooCommerce på en nära tvåa. SEO-funktioner som undersökts inkluderar saker som rubriker, metabeskrivningar och sidadresser och titlar. Med jämförbara SEO-resultat kommer SEO-funktionerna hos Shopify och Magento att hjälpa till att driva organisk trafik till din onlinebutik.

Med det sagt är Magento inte helt optimerad för SEO direkt och du kommer sannolikt att behöva hjälp av ett Magento SEO-företag om sökmotoroptimering är en viktig marknadsföringsstrategi för ditt företag.

Vår slutsats

Som vi har sett finns det ett antal olika faktorer som du måste noga överväga när du väljer den bästa e-handelsplattformen för ditt företag. Vad som fungerar bäst beror på dina mål, budget och expertis. Så när du väljer mellan Shopify och Magento måste du väga upp vad som är viktigast för dig.

På det hela taget är Shopify det bästa om man direkt vill designa en mer förenklad webbplats som kräver lite engagemang och underhåll totalt sett. Detta gör det till det perfekta valet för nya företag utan budget eller tekniskt kunnande för en mer djupgående byggare.

Om du funderar på att utveckla en online-butik med fler funktioner och utrymme för skalbarhet och anpassning, är Magento ett bättre val. Magento 2:s förbättrade funktioner gör det till ett utmärkt alternativ för större företag, speciellt om du har teknisk kunskap eller tillgång till en utvecklare.

Funderar du på att migrera till Magento? Läs då vårt blogginlägg: Migrera till Magento 2 – Att tänka på och hur Eastlane gör